lördag 2 mars 2013

Stormens ärr och rehab

Tänkte göra ett inlägg så ni får veta vad som hänt med Stormen och vad vi gjort för att få honom tillbaka.

Stormen blev ju påkörd av en bil i hög hastighet i december (bläddrar ni tillbaka kan ni läsa inlägg om det) och ända sedan dess har vi jobbat hårt för att få tillbaka honom i träning.

Han syddes på flera ställen och de såren läkte fantastiskt fint!
Såret på höger bakknä var värst, det var en plåtbit som stuckit rakt in till leden.
Vi har varit på klinik om det är sex eller sju gånger med honom och provtryckt leder, tagit stygn, sytt, behandlat,Ultraljudat, röntgat och så vidare.
Enda problemen han har kvar är i ett mellantempo ungefär, då sträcks ärrvävnaden vid bakknät ut och stramar vilket gör att han drar åt sig benet och travar lite sämre. Jag brukar avhjälpa det genom att öka takten lite, då blir det 100% igen!

Hela den här grejen är ett mirakel, han borde varit stendöd efter den smällen. Inte ens veterinären förstår hur han kan se så bra ut. Vara så glad, så spänstig.
Men vi tackar och tar emot!
Nu har stormen tränat en månad och han ser jättefin ut. Idag kördes han i sina första backintervaller och han är helt rå. Bara borrar ner sig och flyter fram i perfekt trav.

Nu ska vi fortsätta träna på och hoppas vi kommer ut när banorna är fina - om jag känner stormen rätt kommer han försöka slipa på sitt "snabbaste kallblodet i Sverige under 100.000 insprunget.

Min bjässe, min muskelknutte, min flygmaskin. Må du få vara hel en hel säsong.


Stormen under ett dressyrpass i veckan här på bilden ovan


Muskelknutten min på körturen idag. Fina häst! <3


Här följer lite bilder på några av hans ärr som de ser ut idag.
Först ut - strupen som skars upp lodrätt.



                     Höger bog



                     Vänster skenben



Höger bakknä. Allt svart var ett enda stort sår. Man ser som två korta ränder mitt i såret, där gick det in till leden.



Är så otroligt tacksam att du finns med oss fortfarande, världens finaste stormysky!

3 kommentarer:

  1. Nu har vi "VECKANS BLOGG" på bloggen, delta gärna, enkla regler! :D

    http://kajsaochtuvas.blogg.se/2013/february/vinnaren-av-veckans-blogg-ny-omgang-2.html#comment

    SvaraRadera
  2. Vilken änglavakt han ändå måste haft under de omständigheterna. Jag var helt skakad när jag läste ditt inlägg på FB när det hade hänt, och är så glad för eran skull att han läker och blir så bra! Önskar er all lycka i framtiden!

    SvaraRadera